fredag 25 juni 2010

Svensk midsommar vs. San Juan

Imorse när jag inte kunde sova satt jag och googlade en kort stund på midsommarfirande i Sverige och Spanien. I grund och botten härstammar de från samma karl, Johannes döparen, men om man nu inte kan fira båda... vilket ska man då välja?!

Fördelarna med svensk svensk midsommar:
  • Midsommar är väl ändå barnens högtid, och kärlekens... hur nu den kom in i bilden!? Binda kransar, klä midsommarstången, hoppa små grodorna i samlad skara.
  • Sill och nypotatis smakar extra gott just denna dag, jag skulle inte drömma om att äta det en vanlig tisdag.
  • Midsommarfirandet infaller alltid på en helg.
  • Med allemansrättens hjälp kan man finna kärleken.

Nackdelarna:
  • Det regnar alltid till midsommar, idag kan bli ett av undantagen.
  • Har man otur blir man runtsläpad på en dansbana av smått berusade gubbar (talar av egen erfarenhet). 
  • Örngotten blir fläckiga av de sju blommorna, och än känner jag igen som drömde om rätt karl.

Fördelarna med San Juan:
  • Det är en reningsprocess - man får bada, vare sig man vill det eller ej.
  • När ens önskningar brinner upp kanske de går i uppfyllelse.
  • Man slipper käka sill.

Nackdelarna:
  • Sent och mitt i veckan, säger min svenska sida... men sen när har det stoppat en spanjor?!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar