onsdag 16 juni 2010

Sura tanter och okunniga expediter

Eftersom jag igår invigde mitt skrivande på Spanska hjärtan, så känns det som att jag har rätt att klaga lite nu. Egentligen vet jag inte om det bara är ett spanskt fenomen men visst är kundservicen i det här landet urusel?!

För ungefär två månader sedan köpte min man en HTC-mobiltelefon med Vodafone-kontrakt till mig på Carrefour här i El Puerto. Den har funkar jättebra men idag när jag vaknade upptäckte jag att baksidan, som stänger till om batteriet och SIM-kortet, på något sätt hade lyft sig och nu inte går att stänga till helt. Det verkar som att det ä'r de små utstickande piggarna som har böjt sig. Det konstiga är att telefonen aldrig har trillat i golvet eller på annat sätt utsatts för något som kunde skada den (förutom möjligtvis de gånger då min dotter lyckats få tag på den och under en tiondels sekund stoppat den i munnen innan jag snabbt tar den ifrån henne). I vilket fall som helst så är den paj, även om telefonen funkar som den ska i övrigt.

Nu på eftermiddagen tog så maken den med sig till Carrefour för att se vad 2års garantin, som vi antas ha, kunde göra för oss. På Carrefour hänvisade en sur tant till Vodafone med anledningen att garantin hos dem inte gäller telefonens plastfodral utan bara den tekniska delen. På Vodafone sa de små söta tjejerna, som inte har en aning om tekniken i telefonerna de säljer, att vi måste vända oss direkt till HTC eftersom de inte hade en aning. Ingen av expediterna erbjöd sig att hjälpa till och ringa till fabrikören eftersom "de ändå inte kommer att skicka en ny baksida". Nu har vi alltså behövt ta en hel timme (p.g.a. strul med datorn) till att skriva ett reklameringsbrev till HTC. Hoppas bara att vi inte får samma svar från dem. En sak är säker det var sista gången vi köper något tekniskt från Carrefour och deras sura expediter.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, vad ska jag säga... det är precis så jag minns den spanska kundservicen. Men å andra sidan har vi haft en massa strul med banken i Sverige som fortfarande inte har fixat det de ska... så det är (nästan) lika illa här.

Marina sa...

Hejsan,

Ni borde be om att fa fylla i "hoja de reclamaciones" pa Carrefour dessutom inte för att det kommer att hjälpa mycket men det funkar ivarje fall som en liten tröstande hämndgest... ;-)

Sally sa...

Jo det är sant.. Pallar man det bara?

Karin sa...

Känner så väl igen det! Och visst, som du säger Malin kan det hända även i Sverige att saker och ting inte funkar men visst är de i alla fall inte lika förbaskat otrevliga där som här???

Sally sa...

Uff! Det kommer att kosta oss över 50 euro att köpa en ny baksida till mobilen! Sur jag blir!!!!

Sally sa...

Vi tar det på hemförsäkringen... får se om de går med på det

Skicka en kommentar