tisdag 20 april 2010

Vad jag saknar i dag

När man bor så här ett par mil hemifrån kan det ibland hända att man saknar något av det man lämnat bakom sig. Objekten för ens längtan kan ändras från dag till dag, förutom då släkt och vänner, och i dag saknar jag:

- Tussilago och vitsippor. - Den svenska våren, finns det något vackrare?

- Skolmatsal. -En del av skolorna i staden vi bor i har matsal, inte mina söners. De skolor som har matsal har inte heller plats för alla barn utan man får söka till den och maten är inte gratis. Just nu skulle jag ge vad som helst för att vinna den tid det tar att laga lunch varje dag.

- Välling och pepparrotsost. - Det finns inte i Ikeas sortiment.

Vad saknar ni?

7 kommentarer:

Juan, David, Frida & Chiqui sa...

Att kunna stanna hemma med barnen när de är sjuka, och slippa stoppa i dem Apiretal och hoppas att febern haller sig borta tills det är dags att hämta...

Lindex och alla deras bra barnkläder...

Listan kan göras laaaannnnggg...

K-L sa...

Ja, det där med att vabba är en stor lyx i Sverige. Jag har tur som styr mina egna arbetstider och inte behöver tänka på det.

Lindex är helt klart något jag också saknar.

Sally sa...

Jag saknar pappaledighet. Det hade varit skönt om maken kunde ta över det dagliga ansvaret för dottern i nån månad. Bara 5 månader kvar till dagis (om hon nu får plats...)!!

Jag saknar också välgjorda hus och lägenheter. Vi har bott ivår i nästan 6 år och nu verkar det som att garantin på allt håller på att gå ut. Sakta men säkert faller allt sönder, dock inte möblerna som ju är från IKEA. :-)

Marita sa...

Ja tur att vi kommer ibland så ni får välling och pepparotsost.måste vara härligt att ni fått IKEA så nära..

Caroline M sa...

Ja, sakna, sakna...det gör jag med. Saknar massa med saker titt som tätt. Håller med om det med vabbningen, det är rena lyxen.Saknar våra fina lekplatser vi har i Sverige. Saknar fönsterkarmar hemma. Saknar morgontidningen i brevlådan. Saknar svensk mjölk. Saknar svenska arbetstider.Svensk sjukvård o barnavårdcentralen. Sjukvårdupplysningen etc.etc. Listan e lång. Men vad saknar man om man e där utav det vi har här?

K-L sa...

Caroline, vilken bra fråga. Det får bli ett ämne för ett annat inlägg.

Bella sa...

Jag o Emma på Columbus Lögn fick igång en liten debatt om jämställdhet i globala kärleksrelationer, skulle vara kul att höra era åsikter. Svensk kvinna - spansk man;)= jämnlikt?
http://backstageimodebranschen.blogspot.com/2010/04/jamstalldhet-i-globala.html
http://emmasofiadedorson.wordpress.com/2010/04/23/jamlikhet/

Skicka en kommentar