fredag 16 april 2010

Ikeas betydelse för utlandssvensken

I går var det smygpremiär för Ikea i Jerez. Medlemmar i Ikea-family, som bor i området, hade bjudits in att handla i butiken fem dagar innan den offentliga invigningen. Jag hade turen att bli medbjuden av en annan av skribenterna på den här bloggen, och det var nästan med lite pirr i magen som jag åkte till det blå-gula komplexet i går vid elvatiden.

Ikea representerar för många av oss utlandssvenskar inte bara patriotisk stolthet, med allt det gul-blå och alla svenska namn, utan också ett kylskåp fyllt med svenska nödvändigheter. I går gjorde jag av med lika mycket pengar på mat som på pryttlar, och min vän och jag tittade njöt på kyldisken och konstaterade att årets midsommarfest inte kommer att sakna minsta detalj.

Jag älskar spansk mat. Jag älskar att gå ut och äta i Spanien, umgås på tapasbarer, men att veta att jag nu har tio minuter till en svensk mataffär gör mig lycklig. Från och med nu kommer mina ägg aldrig mer att sakna kaviar!!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Joho, den kommer sakna mig :´(

Jag kan dock förstå lyckan av att ha IKEA nära till hands. Själv nyttjade jag hemflytten med att hänga på IKEA titt som tätt, men nu har jag nog allt fått en överdos.

Kram

Bella sa...

Ja, tänk va glad man blev av att bara gå in på Ica, köpa fil, smågodis etc. Löjliga små vardagsting som gör en så glad...
Jag fortsätter uppskatta de där små saker trots att jag flyttat tillbaka till Sverige efter 8 år i Spanien...
Ikea i Spanien är ett måste!

Skicka en kommentar