söndag 21 mars 2010

Svenskspanska hjärtan i samverkan

Mitt första inlägg i denna vår nya blogg där det ska pratas om Spanien, Sverige, spajorerna och svenskarna, och kanske något mer. Det är ett ämne som aldrig tycks sina när vi svenska spanjorskor (var det så vi kallade det?) träffas. I morgon till exempel ska jag försöka skriva in yngsta barnet på en skola. Jag måste personligen gå till skolan med papper som jag först har hämtat, på samma skola, och sedan fyllt i hemma. Detta kan bara göras mellan 9 och 10 tre dagar i veckan. Men jag måste säga att det hela ändå har moderniserats: nu slipper man springa till skatteverket och folkbokföringen, de uppgifterna hämtar skolverket själva. Tack och lov, för ett besök i kommunhuset tar minst ett par timmar och har man riktig otur får man inte ens med sig det man ska ha utan måste tillbaka nästa dag.

Det är såna saker som man kan prata om, och gnälla över, hur mycket som helst. Men det finns många andra saker som man är innerligt glad över att ha fått lära sig av Spanien och spanjorerna, som att att improvisera och ta för sig lite mer. Det är minsann ingen som tränger sig före mig i bankkön längre.

Jag hoppas att detta kommer att bli ett bra forum för utbyte av erfarenheter, bra som dåliga, och att många kommer att hitta hit till oss med Spanska hjärtan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar